Genellikle kısa süreli rollerde yer aldığı irili
ufaklı dizilerden sonra aktörlükten yönetmenliğe geçen Karen Moncrieff ikinci
kez senaryosu da kendisine ait bir filmde kamera arkasında. Moncrief, ilk uzun
metrajı “Blue Car” ile 2002 yılında etkileyici bir başlangıç yapmıştı. Babası
tarafından terk edilen, annesinin ihmal ettiği bir genç kızın İngilizce
öğretmeninin teşvikiyle şiir yazmaya başlayarak çıkış yolu aramasını konu
edinen film Festival gediklisi olmuş, ödüller ve adaylıklar getirmişti.
2002’deki bu etkileyici başlangıçtan dört yıl sonra
“Ölü Kız”la parçalardan oluşan bir bütün sunuyor Moncrieff. Bir öyküyü beş
parçaya ayırmayı, beş karakter üzerinden anlatmayı deniyor. Sinemanın son
yıllarda aşina olduğu bu hikaye kurgusuna kendince bir bakış atmayı deniyor.
Malumunuz Kurosawa’nın “Rashamon”u ile başlayan her karakterin gözünden aynı
olayı anlatma yapısı şu sıralar sık kullanılır hale geldi. Çok karakterli
öykülerin, bir konu ya da bir kavram üzerindeki birleşimi ise son olarak
“Crash”in oscar almasıyla tepe noktasına ulaşmıştı.
Beş karakterle oluşan bütün, parçalarına sıfatlar
üzerinden ulaşıyor ki, bu da filmi beş parçaya bölüyor. Yabancı, kız kardeş,
eş, anne ve ölü kız başlıklarıyla bir ana karakter ve olay üzerinden kadın
öyküsü anlatan bir film ortaya çıkıyor. Beş kadında yaralı, beş kadına da hayat
iyi davranmamış, beşi de çıkışını arıyor aslında…
YABANCI… Arden, baskıcı annesinin boyunduruğunda
hayatını iplerine alamamış, kendine yabancı bir kadın iken ölü bir kız
bulmasıyla hayatı değişiyor. Yaşadığı kasabada kimsenin fark etmediği kişi
olmaktan, herkesin tanıdığı kişi haline geliyor. Bir erkeğin ilgisi, çıkma
teklifi hayatı ve cinselliği keşfiyle kendisini tanımasına, ipleri eline alıp
almama kararına, kendini bulmasına yol açıyor… Ölü bir kızı bulmak, Arden’in
hayatını değiştiriyor…
KIZ KARDEŞ… Kayıp olan kız kardeşi, annesinin bulma
çabaları ile ölmüş olmasını dilemekle, yaşadığına inanmak arasında kalan,
morgta çalışan Leah… Bu travma yüzünden hayatı teğet geçmiş olan genç kadın,
ölü kızın cesedi ile kardeşi arasındaki benzerlikleri ölümü kabullenme fırsatı
olarak değerlendirme konusunda ısrarlı davranıyor. Her ne kadar gerçek olmasa
da kardeşinin cesedi olduğunu düşünmek, travmadan kurtulmasına çevresindeki
dünyayı fark etmesini sağlıyor… Ölü bir kızı teşhis etmek, Leah’ın hayatını
değiştiriyor…
EŞ… Ruth, kocasının artık yanında kalmamasından, akşam
gezilerine çıkmasından rahatsız, iletişimsizliğin sınırında gezen evliliğinin
enkazında boğulmuş bir kadın. Tesadüfi fark ettiği eşyalar, eşiyle ilgili
sırları keşfetmesini gerçekleri görmesini sağlıyor… Ölü kızın eşyalarını
bulmak, Ruth’un hayatını değiştiriyor…
ANNE… Melora, kimliği tespit edilen ölü kızın arayış
sırasında kaybolan annesi… Poliste edindiği bilgiyle, kızının son görüldüğü
yere gidip, oda arkadaşı ile tanışıyor. Kızının anılarıyla gecikmiş kavuşmasını
yaşarken ortaya çıkan gerçeklerle yüzleşmek zorunda kalıyor… Ölü kızın anıları,
Melora’nın hayatını değiştiriyor.
ÖLÜ KIZ… Krista, genç yaşta yaşadığı, yüzleşmek
zorunda kaldığı acıların altında ezilmiş, tek dayanağı 3 yaşındaki kızı olan
sürekli hayatını değiştirme planları yapan bir kadın… Kızına üçüncü yaş gününde
vermek üzere aldığı hediyeyi ulaştırma peşinde… Dört kadını, dört acı portreyi
birleştiren, iç acıtan portre… Ne kadar yaşamın kıyısında olsa da hayat dolu,
hayatını değiştirme hırsıyla dolu bir kadın… Kendi hayatını değiştirme
planlarını yapsa da, Ölü kız, dört kadının yaşamını değiştiriyor…
Bütünün parçası olan beş öyküde ustalıkla kurgulanıp
birleştiriliyor. Adeta beş yaşam acısı tek bir noktada birleşiyor izleyicinin
gözünde… Beş kadının acısıyla yüzleşmek, yeni hayatlara ulaşmalarına tanıklık
etmek, ölü kızın öyküsü ile boğazda kalın bir düğüm bırakıyor.Yıldız oyuncu
kadrosunun abartılardan uzak ve çok duru performanslarıyla, ustalıkla
birleştirilen kurgusu ile karakterlerinin psikolojik derinliklerini yansıtma
başarısı ile ön plana çıkıyor Ölü Kız. Nasıl öldüğünü göstermeme tercihi ile,
katiliyle yüzleşmeme tercihi ile nasıl ve neden olduğu ile değil, sonrasında
değişen yaşamlara odaklanan hayatın acılarından bulunan çıkışları yaşanan
yüzleşmeleri beş karakter üzerinden kesiştiren Ölü Kız gizli kalmış, bilinmeyen
keşfe değer seyirliklerden…
Yorum Gönder