♫ ♪♫ ♪•♫♪ 2006'dan bu yana Film, Dizi, Müzik ve Kitaplar üzerine Yazılar Diyarı... ♫ ♪♫ ♪ ♫ ♪♫

Harvey Mapcase’den Kuşlara Adanmış Özel Bir Albüm: Dot Kill Dot

Yirmi yılı aşan kariyer hayatı boyunca farklı insanlarla birçok albüm yapan İngiliz şarkıcı / söz yazarı ve kuş fanatiği Neil Carlill için (uzun zamandır Salem, Massachusets’de yaşıyor), bu albüm uzun vadeli hayalini yerine getirirken güzel bir amaca da hizmet ediyor. “Dot Kill Dot”, Neil Carlill’in 2011 yılında davulcu Doug Allen ile kurduğu, 2012’de de “Thee Hydrogen Terrors” eski gitaristi Matt White’ın üç parçanın bas kayıtlarını tamamlayarak katıldığı Harvey Mapcase grubunun ilk albümü. 10 yıllık ortak proje/albüm sürecinden sonra Carlill’in tekrar kendi şarkılarını yazdığı, üyeleri sabit bir gruba döndüğünün de işareti. Bu aynı zamanda tamamen bağımsız olarak King Harvey Records etiketiyle çıkarttığı kayıtların ilki olma özelliği taşıyor. Böylesi bir bağımsızlık, Carlill’e projeye anlamlı bir şekilde kuşlara olan tutkusunu nasıl katabileceğinin; albümün bir yandan kuşlar için fayda sağlarken bir yandan da müzikal anlamda tatmin edici bir hale getirilebileceğinin yolunu açıyor. 

Lisanslı bir yaban hayatı rehabilitasyon uzmanı olan Lisa Swenson; Gloucester, Massachusets’te hasta, yaralı yabani kuşlar ve küçük hayvanlar için bakım, kurtarma, rehabilitasyon ve doğal hayatına geri döndürme çalışmaları yapan Cape Ann Wildlife(CAW) adlı tesisin kurucusu ve işletmecisidir. Neil yolda bulduğu yaralı bir serçeyi ilk kez 2009 yılında CAW’a götürdünde  Swenson’ın hayvanlara bağlılığından derinden etkilenir. Sonra, yıllar boyunca, çöp bidonları içerisinde kalmış bir Baştankara kuşu, tavan arasında bulunmuş yavru Sığırcık gibi sayısız örnekte Swenson, şefkati ve uzmanlığının ne kadar değerli ve paha biçilemez olduğunu kanıtlar. Neil bu konuda “Jodi’ye yaptıklarından dolayı çok büyük bir hayranlık duyuyorum” der. Albümün şekillenme aşamasında, Neil, arkadaşı ve giderek bir kuş uzmanı haline gelen Jodi Swenson’un durumundan dolayı kendisini kötü hisseder. Finansal zorluklar, kar amacı gütmeyen bu kuruluşu kapanma tehdidiyle karşı karşıya bıraktığında, Neil, Jodi’ye yardım etmek için elinden gelen ne olursa yapmak ister.

Albüm Neil’in şimdiye kadar yazdığı en “kuşsu” albüm özelliği taşıyor; "Bali Starlings-Bali Sığırcıkları","Screech Owls-Cüce Baykuşlar" ve "Ravens Pick Locks-Kuzgunlar Kilitleri Açabiliyor" (söylentilere göre, yapabiliyorlar) gibi şarkı isimleriyle, Cape Ann Wildlife’a bariz bir biçimde bağlı görünüyor. Albümde başka konular da işleniyor: Yaşlanma, zamanın hasarlarının birikimi, duyarsızlaşmaya ve hissizleşmeye karşı yarış. Neil şarkı sözlerinde kuşları gençliğin, canlılığın, özgürlüğün melankolik simgeleri olarak görmenizi umuyor. . . Ama sözler çoğunlukla sadece kuşları simgelerler; çünkü temel, kuşlardır. 

“Dot Kill Dot”, Neil tarafından yazılmış, sadece vokal ve akustik gitarla ses kayıt cihazı üzerine kaydedilen 11 şarkılık bir koleksiyon olarak hayat buldu. 2012 yılında Neil ve Doug zamanlarının çoğunu bu şarkıları prova etmekle, düzenlemekle, yeniden düzenlemekle ve kaydetmekle geçirdi. Matt bazı yeni bass ve vokaller eklemek için tam zamanında bu sürecin sonuna doğru katıldı. Müzikal anlamda albüm; Elliott Smith, geç dönem Beatles, Big Star’ın geleneğinde son derece renkli melodilere sahip, aynı zamanda Captain Beefheart’ın Trout Mask Replica’sı ile T-Rex’in Electric Warrior’unun The Fall dinleyerek büyüyen kıvrak ve yaratıcı takipçisi sayılabilir. Carlill’in bugüne kadarki en girift gitar melodileri ve Allen'ın çok yönlü, zeki davul ritimleri albümün müzikal çekirdeğini oluşturuyor.  Neil ve Doug’un saf temellerine kadar soyulmuş düzenlemeleri Mark’ın ince, yumuşak vokal harmonileriyle işlendi. Kaydın prodüksiyonu, Berlin kökenli yapımcı Jayrope tarafından yapıldı ve üçlünün kaleydoskopik temposu ve sürekli dönüşen ritimleri için alan bırakmak için özellikle çiğ ve mütevazı tutuldu. Flamenko-renkli "Hysteria" ve dikkat çekici “It’s a Ritual” benzeri parçalar; Carlill şarkılarının yapılarına örnek olan süreksizlik içerisinde salınımlar ve zarif dönüşler içeriyor, grubun alternatif pop/art-rock’ın zekice yorumunu vurguluyor. 

Carlill ilk olarak 1990’larda liderliğini yaptığı İngiliz grup Delicatessen(Big Life/Starfish Records) ile dikkat çekti; ezoterik, ateşli, yeraltını çağrıştırır tınısı, o dönem Britpop çağında anomali gibi ilgi çekici bulundu ve saygı gördü; Melody Maker Leicester’lı dörtlüyü "Pop müziğin kurtuluşu" diyerek övdü. Bu yılın(2014) başlarında, thequietus.com’da yazan Taylor Parkes,  Delicatessen’in 1994 tarihli şarkısı "C.F. Kane”i  İngiliz popunun 90’lardaki uzun karanlık gecede yanan kaliteli bir fener olarak adlandırdı. Daha sonra, Carlill Amerika'ya taşınmadan önce Londra bazlı pop “süpergrubu” Lodger(Island Records) ile Top-40’lara girdi. 2010 yılında gitarist Warren Cuccurullo ile Chicanery’yi kurdu ve grubun adını taşıyan bir albüm yaptı. Diğer projeleri ise avant-garde, Trans-Atlantik tekno çıkışlı  Vedette (Stilll Records) ve atmosferik, post-punk gariplik olarak adlandırılabilecek Me Me the Moth (Titicacaman Records)‘tur.

2011 yılında, Carlill, Bette Davis filmlerine müzikal bir saygı duruşu babında, en sevdiği müzisyen arkadaşı, inanılmaz yetenekli King Toad(Iowa City ‘den, nam-ı diğer Jamal River) ile birlikte Three on a Match projesine başladı. Ortak çalışmalar için planları River Temmuz 2013'te, 35 yaşında MS hastalığının verdiği acılara dayanamayarak intihar ettiğinde trajik bir şekilde son buldu.  King Toad’ın çalışmalarının Carlill kendi üzerinde yarattığı etkiyi abartmak mümkün değildi; bu yüzden “Dot Kill Dot” River'ın anısına ithaf edilmiştir. 

Albüm iTunes ve Bandcamp üzerinden dijital formatta satışa sunulacak olsa da Neil, müzikseverlerin sadece bu proje için Portland, Oregon’lu sanatçılar Junko Suzuki ve Shawn Martin tarafından tasarlanan kapağı resim ve çekilen çarpıcı kuş fotoğrafları ile güzelce paketlenmiş CD’ler için istekli olacaklarını umuyor. Junko Suzuki ön kapaktaki Bali sığırcıklarını ve arka kapaktaki kuzgunu resmetti. Eserlerinin iki tanesi daha kitapçıkta kullanıldı. Shawn Martin; Eugene, Oregon’da Cascades Raptor Center’daki bir cüce baykuş olan Ravi’nin ve Portland Audubon Center’daki bir kuzgun olan Aristophanes’in bir dizi portrelerini çekti. İngiliz sanatçı ve heykeltıraş Austin J. Orwin de kitapçıkta kullanılan iki fotoğrafı ile kendi özgün tarzıyla katkıda bulunmuştur.

Albüm adı olarak "Dot Kill Dot", bir anlamda, modern kültürümüzdeki düşmanlığa, özellikle internet iletişim anonim doğasının insanlara getirdiği acımasız "yargıç-zihniyet"e bir gönderme. Aynı zamanda hala bir kuş albümü: Neil’in bir şafak vakti arabasıyla giderken duyduğu bir çağrı; bir Çobanaldatan kuşununki gibi yüksek sesle ve net, esrarengiz bir şekilde "dut-keeel-dut / dut-keeeeeel-dut" gibi gelir kulağına. Bu; albüme ismini veren şarkının yazılmasından sonra olmuştu, ama aynı zamanda mükemmel bir onayın yankısıydı.

Hayvan sever bir müzisyenin bu güzel çabasına kayıtsız kalmak zor… Albümün gelirinin yarısının kapanma tehdidi altındaki Cape Ann Wildlife’a gitmesi için albüm yapmak… Dünyanın böylesi müzisyenlere ihtiyacı var… Bize düşen 18 Ağustos’ta çıkacak albümü alarak Carlill’in çağrısına uymak…





Share this:

Yorum Gönderme

 
Designed by OddThemes & Distributed by Free Blogger Template