Ayrıntı Yayınları Eylül ayını altı yeni kitap ve beş tekrar baskı ile karşılıyor. Frédéric Vandenberghe’nin “Alman Sosyolojisinin Felsefi Tarihi”, Frei Betto’nun “Brezilya Oteli”, Arthur C. Danto’nun “Brillo Kutusu - Post-Tarihsel Perspektiften Görsel Sanatlar”, Oscar Wilde klasiği “Dorian Gray'in Portresi”, Ingvar Ambjørnsen’in “Gece Gündüzü Düşlüyor” ve Umberto Eco’nun “Yorum ve Aşırı Yorum”u ayın yeni kitapları… Tom Robbins’in “B, Bira”sı, Guy Debord’un “Gösteri Toplumu”, Clarissa Pinkola Estés’in “Kurtlarla Koşan Kadınlar”ı, Irvin D. Yalom’un “Nietzsche Ağladığında”sı ve Chuck Palahniuk’un “Tıkanma”sı da yeni baskılarıyla raflarda…
Alman Sosyolojisinin Felsefi Tarihi / Frédéric Vandenberghe
Alman Sosyolojisinin Felsefî Tarihi, sosyolojinin kurucu babalarından (Marx, Simmel, Weber) başlayarak Lukács aracılığıyla Frankfurt Okulu’na (Horkheimer, Adorno, Habermas) dek uzanan eleştirel teorinin sistematik bir yeniden-inşasını sunuyor. Yabancılaşma, rasyonelleşme ve şeyleşme teorilerini derinlemesine analiz eden Vandenberghe, sadece tahakkümün gerçekliğine ışık tutmakla kalmayıp özgürleşimin olası yollarını da aydınlatacak olan, bugüne dair eleştirel bir teorinin metateorik önvarsayımlarını soruşturuyor.
Elinizdeki Türkçe baskıya özel kaleme aldığı notta Benhabib’in belirttiği üzere: “Karl Marx ve Max Weber’den Frankfurt Okulu ve Jürgen Habermas’a Alman Sosyal Teorisi’nin evrimini, şeyleşme kavramını merkeze alarak inceleyen kapsayıcı ve güvenilir bir giriş çalışması. Öğretici ve ufuk açıcı.”
Frederic Vandenberghe’nin bu çalışması, Eleştirel Teori geleneğinin titiz ve kapsamlı bir izahatını sunmaktadır. Konuya dair bugüne dek üretilmiş en iyi katkı olduğunu hiç tereddüt etmeksizin söyleyebilirim. Bilhassa Habermas’ı konu alan kısım, büyük bir çağdaş filozofun düşüncesinin gelişimindeki temel evrelerin ayrıntılı ve hayli özgün bir yorumunu sunuyor. Ernesto Laclau
Orijinal Adı: Une Historie Critique de la Sociologie Allemande
Çevirmen: Vefa Saygın Öğütle
Dizi Adı: Ağır Kitaplar
Sayfa Sayısı: 480 sayfa
Fiyatı: 35 TL
Brezilya Oteli / Frei Betto
Brezilya Oteli, tam bir kara roman ama aynı zamanda trajikomik bir roman. Kuşkusuz Brezilya'nın trajikomiğini yansıtıyor.
Brezilya Oteli okuru kendi insanlarından beslenen Rio'nun tam kalbine sokuyor. Kâh nüktedan kâh dik başlı cinayet romanının hikâyesinin geçtiği yer, Rio de Janeiro'daki bir aile oteli. Frei Butto, hikâye boyunca Brezilya toplumunun kenarına itilmişlerine hayat veriyor: Rio'nun istismar edilmiş ve peşine düşülüp avlanmış, ama aynı zamanda uyuşturucu ve şiddet suçlarına bağımlı gecekondu çocuklarını anlatıyor. Arka planda Brezilya Oteli adlı pansiyonun müşterilerinin sıra dışı hayatları var: Şüpheliler ve muhtemel kurbanlar, televizyon dizi yıldızı olma hayali kuran hizmetçi ve ensest bir tecavüzden hayatta kalmayı başarmış bir kadın simsar gibi insanlar.
Polisiye türün klasik kalıplarını çok iyi kullanan Beto, çözümlenemeyen bir cinayet soruşturmasının katmanları arasından Brezilya'nın yaralı ve kanayan gerçek hayatını sergiliyor.
Orijinal Adı: Hotel Brasil - O Mistéri O Das Cabeças Degoladas
Çevirmen: Serap Gezer
Dizi Adı: Kara Kitaplar
Sayfa Sayısı: 256 sayfa
Fiyatı: 19 TL
Brillo Kutusu / Arthur C. Danto
Arthur Danto bu kitapta Andy Warhol’un 1964 tarihli Brillo Kutusu’nun, Batı sanatının müesses nizam ve gidişatını sona erdirip, sanatın icra, idrak ve teşhir edilme biçimini değiştiren bir çoğulculuk anlayışına öncülük ettiğini savunuyor. Fevkalade ufuk açıcı ve bir hayli kışkırtıcı nitelikteki makalelerinde Danto, çeşitli sanat yaklaşımlarının ve bunların sonucu olarak gelişmiş olan tarihsel anlatıların farklı kültürler karşısında ne şekilde değişime uğradıklarını konu ediyor. Bununla kalmayıp, sansür ve sanatçılara yönelik devlet desteği de dahil olmak üzere günümüz sanatının en tartışmalı konularının üzerine gidiyor. Arthur C. Danto Johnsonian Emeritus ünvanı ile Columbia Üniversitesi’nde Felsefe Professörlüğü yapmış, The Nation dergisinde sanat eleştirileri yazmıştır. 1990 yılında National Book Critics Circle tarafından en iyi eleştiri eser ödülüne layık görülmüştür.
“Arthur Danto Amerika’nın en radikal sanat yazarı – radikal çünkü, dili açık ve dürüst, günün modasına karşı kayıtsız ve sanata gönülden aşık.” RICHARD SENNETT
“Özenli, trend karşıtı ve harikulade bir şekilde anlaşılır… Danto, çağımızın en ilgi çekici ve önemli eleştirmenlerinden biri.” BRUCE BARCOTT, Seattle Weekly
“Konu Amerika’da sanat eleştirmeliği olunca Arthur C. Danto rakipsiz… konuyla ilgili bütün fikir insanları tarafından ilk iş olarak okunması gereken bir çağdaş sanat düşünürü.” CARLIN ROMANO, Philedelphia Inquirer
“Danto’nun serseri zekâsı kitabı herkes için sürükleyici bir hale getiriyor. Sanatın felsefeye dönüştüğü çağımızda Danto, zaman zaman şiiri andıran bir eleştiri örneğine imza atıyor.” NICHOLAS JENKINS, New York Newsday
“Danto güncel kültür söz konusu olduğunda en sık karşılaştığımız hususlardan birine dair zengin yorumlarını sunuyor.” THOMAS WEST, Washington Post Book World
BRİLLO KUTUSU / Post-Tarihsel Perspektiften Görsel Sanatlar
Orijinal Adı: Beyond the Brillo Box / The Visual Arts in Post-Historical Perspective
Çevirmen: Can Kayaş
Dizi Adı: Sanat Kuram
Sayfa Sayısı: 320 sayfa
Fiyatı: 25 TL
Dorian Gray'in Portresi / Oscar Wilde
Oscar Wilde’ın 1890’da yayımlanan bu sarsıcı romanı modern insanın karanlık taraflarına bakmakta. Dorian Gray portresi yapıldığında, kendi olağanüstü güzelliğinin büyüsüne kapılır. Dünyanın güzelliklerini yaşamaktan yorgun düşmüş, giderek yaşlanıp çökmekte olan arkadaşı Lord Henry Wotton’un tahrik edici kışkırtmalarıyla daima güzel ve genç kalmaya büyük bir istek duymaya başlar; onun tarafından ruhunun genç kalmasıyla dış görünüşünün de genç kalacağına inandırılır. Bir devrin kapanışı olan on dokuzuncu yüzyıl sonlarında Ressam Basil Hallward’ın stüdyosunda başlayan roman Londra’nın en doğusundaki afyon ve uyuşturucu batakhanelerine kadar uzanır. Ressam da kendi yaptığı portreden ürker, garip bir çekingenlik ruhunu kasıp kavurur: Ressam, sanatında yansıttığı zarif ve yakışıklı figüre bakarken yüzünü bir zevk gülümsemesi yaladı ve sanki bir süre orada oyalanmak istedi. Ancak birden irkilerek doğruldu, uyanıp yitirmekten korktuğu tuhaf bir düşü beyninin içinde hapsetmek istercesine gözlerini yumup parmak uçlarını göz kapaklarının üzerine bastırdı.
Orijinal Adı: The Picture of Dorian Gray
Çevirmen: Ayşe Belma Dehni
Dizi Adı: Klasik Dizisi
Sayfa Sayısı: 384 sayfa
Fiyatı: 25 TL
Gece Gündüzü Düşlüyor / Ingvar Ambjørnsen
Sune, bir göçebedir; ancak bildiğimiz göçebelerden çok farklı bir göçebe. Çadırı yok, birlikte hareket ettiği aşireti yok, sırt çantası yok, planı programı yok, gece gündüz dağlarda, ormanlarda dur durak bilmeksizin yapayalnız yürüyor. Başını bir çatı altına sokması gerektiği zamanlarda mevsim gereği kullanılmayan dağ evleri ya da yazlık kulübelerinden birini, en uzakta ve ulaşılması en zor olanını seçiyor. İlk tercih olarak gizlenmiş anahtarı arıyor, anahtarı bulamazsa kilidi veya küçük bir camı kırarak içeri giriyor ve bir süreliğine burası Sune’ nin mekânı oluyor. Sune çalıyor ama bir hırsız değil... Kulübelerde bulduğu konservelerden, peksimetlerden yiyor, sobada ateş yakıp ısınıyor, giysiler temin ediyor ihtiyacına göre... Ancak odun kesip bırakmak ya da kulübenin boyası dökülmüş duvarını boyamak, kırdığı camı tamir etmek gibi bazı ilkeleri var. Sune, yalnızlığını korumak için yollara düşmüş ne var ki süreç içinde tıpkı kendisi gibi toplumun kıyısında yaşamayı seçmiş eski hippiler, motosikletliler, aykırı sanatçılar, kaybetmiş idealistlerden oluşan bir grubun ilişkiler ağına takılıyor. Ve bir gece ormanın karanlığından yaralı bir kadın çıkıyor Sune’ nin karşısına. Kadından kurtulma çabaları sonuçsuz kalınca iki aykırı, iki yalnız, Sune ve gölgesi olarak devam ediyor bu yürüyüş...
Orijinal Adı: Natten Drømmer Om Dagen
Çevirmen: Banu Gürsaler Syvertsen
Dizi Adı: Yeraltı Dizisi
Sayfa Sayısı: 336 sayfa
Fiyatı: 25 TL
Yorum ve Aşırı Yorum / Umberto Eco
Yorum ve Aşırı Yorum, Umberto Eco’nun Cambridge’de verdiği 1990 Tanner Konferansları’na dayanır. Eco’nun yorumun sınırlarını değerlendirdiği, başka bir deyişle neyin yorum neyin “aşırı” yorum olduğunu belirlemeye çalıştığı üç konferansına, diğer üç katılımcı birer konuşmayla karşılık vermiş, Eco dördüncü ve son konferansında onların katkı ve itirazlarını yanıtlamıştı. Diğer katılımcılar, romancı ve eleştirmen Christine Brooke-Rose, edebiyat kuramcısı Jonathan Culler ve filozof Richard Rorty’ydi. Eco önce tarihsel bir bakışla yorumdaki hermetik geleneği gözden geçirir. Zamanla hermetik yaklaşım, yorumun sonsuz olduğuna, sürekli akıp giden anlamın ele geçirilemeyeceğine hükmeder. Bununla bazı modern yorum anlayışları arasında paralellikler olduğunu, özellikle yapıbozumun metni açık uçlu bir evren gibi görerek, yorumcunun onda sonsuz iç bağlantılar keşfedebileceğini öne sürdüğünü belirtmek gerekir. Yorumun mutlaka bir sınırı, bir ölçüsü olması gerektiğini düşünen Eco, üçlü bir kavram zemini üzerinden konuya yaklaşır: Yazarın niyeti (intentio auctoris), okurun niyeti (intentio lectoris) ve metnin niyeti (intentio operis). Yazarın niyetini belirlemek çok zordur ve çoğu zaman metnin yorumu açısından önemsizdir. Rorty’nin deyişiyle “metni ne yapıp edip kendi amacına hizmet eder hale sokan” okurun niyeti de nihai bir çözüm olmadığına göre, geriye metnin niyeti kalır. Eco’ya göre metnin niyeti, “Örnek Okur”u kurmaktır. Örnek Okur, metinden uygun verileri alarak bir yoruma ulaşır. Birden çok yorum olanaklı olsa bile, metnin kurgusu belli yorumların “aşırı yorumlar” olduğunu ortaya koyar. Örnek Okur, parça-bütün ilişkisini sürekli göz önünde bulundurarak tutarlı bir yoruma ulaşır. Bu yorumda “Empirik Yazar”ın niyeti ve işlevi son derece sınırlıdır. Eco, kendi yapıtlarından da örnekler vererek, savlarını kanıtlamaya çalışır.
Yorum ve Aşırı Yorum, yorumu her açıdan yeniden düşünmemiz için önemli ipuçları sunuyor; metin-yazar, metin-okur ilişkisini, özerk bir yapı olarak metni, anlamı ve anlama ulaşmanın yöntemlerini etraflıca düşünmemizi sağlıyor.
Orijinal Adı: Interpretation and Overinterpretation
Çevirmen: Kemal Atakay
Dizi Adı: İnceleme
Sayfa Sayısı: 176 sayfa
Fiyatı: 13 TL
Yorum Gönder