♫ ♪♫ ♪•♫♪ 2006'dan bu yana Film, Dizi, Müzik ve Kitaplar üzerine Yazılar Diyarı... ♫ ♪♫ ♪ ♫ ♪♫

Jeruzalem : Kefaret Günü

Buluntu film yönteminin tüm albenisini yitirmeye başladığı dönemde sinemacılar da boş durmuyor ve yeni fikirlerle klişelerin ötesine geçmeye çalışıyorlar. Elde kamera aksiyonun içine tam gaz dalalım, her şeyi ucundan kıyısından gösterelim düşük maliyetle işi kotaralım düsturu artık ilgi görmüyor. İsrailli Paz kardeşler elde kamera klişesi gözlük kamera ile kırıyor. 2015 yapımı mütevazı İsrail yapımı korku gerilim “Jeruzalem” dünyanın sonunu Kudüs’te getiriyor.

Video klip yönetmeni olarak tanınan Doron ve Yoav Paz ikinci uzun metrajlarında. İlk uzun metraj sınavlarını 2009’da roman uyarlaması “Phobidilia” ile başarıyla veren biraderler altı yıl sonra kendi yarattıkları senaryo ile dönmüş ve korku filmine el atmış. Ülkelerinden de gayet iyi faydalanan biraderlerin oyuncu kadrosu da tanınmamış isimlerden oluşuyor. Danielle Jadelyn, Yael Grobglas, Yon Tumarkin ve Tom Graziani kadronun başını çekenler.

“Cehenneme açılan üç kapı vardır. Biri çölde, biri okyanusta ve biri de Kudüs'te.” Eski Ahit'te Son Peygamberler kısmının ikinci kitabı Yeremya’dan alıntı ile açılan film video görüntüsüyle Şeytan çıkarma seansıyla başlıyor. Üç dinin lideri bir kadını öldürürken, çocuğu olay yerinden uzaklaştırılıyor. İyi efektlerle bezeli, gerçekçi ve hayli inandırıcı sahne ile umut vererek başlıyor Jeruzalem. Bu gerilime hayli uzun süre sonra dönecek. Sarah ile tanışıyoruz. Yakın zamanda erkek kardeşini kaybetmenin acısını taşıyan kızımız tatil hazırlıklarında. Babasının hediye ettiği akıllı gözlükleri takıyor ve filmin kamerası oluyor. En yakın arkadaşı Rachel ile İsrail’e gidecekler ve Tel Aviv’de kız kıza eğlenme amacındalar. Yolculuk sırasında tanıştıkları Kevin’in tavsiyesi üzerine planları değişiyor ve eksi Kudüs’ü ziyaret ediyorlar. Partiler, eğlence, içkiler derken felekten çalınan gecenin sabahı kabusa dönüşüyor.

Paz biraderler buluntu film formülü klişesini Google Glass kullanarak aşmayı denemiş ve bu plan tutmuş. Her sahneyi gerçekçi kılan ve bozulduğu anlarda da gerilimi besleyen bu kullanımı fotoğraf çekme, müzik dinleme gibi özelliklerle de genişlemişler. Sesli komutla çalışan ve alakasız zamanda açılan müzik uygulamasının kapanmaması gibi bir iki sürprizle de donatmışlar filmi. Bu bakımdan 94 dakikalık filmi ikiye bölmek mümkün. İlk bölüm karakterlerimizi tanıma, tatil eğlencesi ve en çok da gözlük şovuna ayrılmış. Hayli detaylı bir tanıtım söz konusu. Gözlüğün özelliklerini birkaç tekrarla pekiştirmeyi tercih etmişler. Gözlük deyip de geçmeyelim. Sürekli internete bağlı olan gözlük, fotoğraf çekiyor, skype ve benzeri uygulamaları kullanıyor, gps kullanıyor, yüzlerini tanımladığı kişilerin sosyal medya hesaplarını buluyor. Şov yapmakta gayet haklılar kısacası. Olayların patlak vermesinden öncesini de İsrail manzaralarıyla süsleyerek turistik gezi havasını başarıyla vermişler. Ülkenin en güzel yerlerini gezerken hem turistik reklama yaklaşıyorlar hem de atmosferi başarıyla kuruyorlar. Bölümü biraz uzun tutmaları dışında gayet iyi… 

İkinci bölümse aksiyona ayrılmış. Bu aksiyon da seyirciyi beklemediği yerden vuruyor. Sarah’ın kardeşi üzerinden ihtimaller yaratan filmin kıyameti koparması, konusunu bilmeden izleyenler için hayli şaşırtıcı. Cehennemin kapıları açılıp kanatlı yaratıklar ortaya çıktığındaysa “Cloverfield” filmine çok yakın duruyorlar. İnsanların koşuşturması, yaratıkların kısmen görünmesi için belli ki “Cloverfield”i temel almışlar. Aksiyon başladığında da Paz biraderler tür klişesine girmek yerine deneysel bir iş çıkarmışlar. Korku gerilim türünün temel gereklerini yerine getirmek yerine teknik anlamda neler yapabildiklerini göstermeyi tercih etmişler. Zaten ortam hazır, kaynak metin de var. Geriye kalan teknik işçiliği de süsleyerek veriyorlar. 

Prömiyerini yaptığı Kudüs Film Festivali’nde iki ödül alarak büyük sükse yapan film 2015 yılını da fantastik film festivallerinde geçirmiş. Ev sinemasında izleyicisini bekleyen Jeruzalem, mistik atmosferi ve buluntu film klişesini aşan gözlük formülüyle öne çıkıyor. Tüm teknolojik artılarına rağmen zamanını iyi kullanamayan, kötü kurgusu ve yer yer çok yapmacık oyunculuklarıyla vasatı aşan alternatif bir seyirlik.


Share this:

Yorum Gönderme

 
Designed by OddThemes & Distributed by Free Blogger Template