♫ ♪♫ ♪•♫♪ 2006'dan bu yana Film, Dizi, Müzik ve Kitaplar üzerine Yazılar Diyarı... ♫ ♪♫ ♪ ♫ ♪♫

Modo Avião : Hayat paylaşımların beğenilmesinden ibaret değil

Devir sosyal medya devri. Hiçbir vasfı ve ne iş yaptığı belli olmayan insanların sosyal medya paylaşımlarının beğenilmesiyle “fenomen” haline gelmesi, binbir türlü yapaylık çıkarıyor ortaya. Kurgusal paylaşımlar, senaryolar, sponsorluklar derken internet aleminde görünen ile gerçekte olanın farklılığına sık sık şahit oluyoruz. Gerçek hayat ile sosyal medyanın sürekli karşılaştırılması da cabası. Hiç yan yana gelmeyeceğini bile bile takip ettiği insan ile bir şeyler paylaştığını, onunla samimi olduğunu düşünenlerin sayısı da az değil. Haliyle bu durum telefon bağımlılığını da beraberinde getiriyor. Hayatı ve anı ıskalayarak sadece sanal dünyadan ibaret yalnızlık sarmalı sorumsuzluğu ve cehaleti körüklüyor. Elbette konuyla ilgili daha çok şey söylenebilir, bu sözlere her an yeni bir şeyler eklenebilir ama onu sosyologlara bırakarak ben dikkatleri 2020 yapımı bir Brezilya filmine çekeyim. Netflix’in dünya pazarına “Airplane Mode” adıyla sunduğu “Modo Avião”, “Uçak Modu” adıyla ülkemizde de yayında. 23 Ocak itibariyle izleyiciye sunulan film, genç bir kızın zorunlu olarak sosyal medya detoksuna girmesini anlatıyor.

Jonathan Davis ve Alberto Bremer’in orijinal hikâyesine dayanan senaryoyu Renato Fagundes adapte ederken, senaryoyu da Alice Name Bomtempo ile birlikte kotarmış. Yönetmen koltuğundaysa 1992’den bu yana pek çok diziye imza atmış César Rodrigues oturuyor. Sinemaya 2010’da “High School Musical” uyarlaması “O Desafio” ile adım atan yönetmen, bir yıl sonra aile komedisi “Uma Professora Muito Maluquinha” ile başarısını gösterdikten sonra “Vai que Cola: O Filme”, “Minha Mãe é uma Peça 2: O Filme” ve “Vai que Cola 2: O Começo” ile dizilerin sinema uyarlamalarına imza atmış. Ülkesinin aile komedilerinde rüştünü ispatlamış bir isim. “Modo Avião” da onun için biçilmiş kaftan ve doğru seçim. Oyuncu kadrosunda da bildik isim ya da simalar yok. Bir ihtimal dikkatli izleyicilerin “O Palhaço”dan hatırlayabileceği Larissa Manoela başrolde. Erasmo Carlos, André Luiz Frambach, Edu D'Azevedo, Nayobe Nzainab, Dani Ornellas ve Katiuscia Canoro gibi dizi oyuncuları ona eşlik ediyor.

Ana ile tanışıyoruz. Bir sosyal medya fenomeni. Takipçilerince el üstünde tutulan bir genç kız. Ailesiyle birlikte yaşıyorsa da onlarla bağ kurmayan, iki cümle etmeyen, sürekli telefonuyla haşır neşir olan bir sorumsuzluk abidesi. Tüm bu fenomenliğin ortasında çalıştığı moda firmasının yarattığı senaryonun bir parçası olarak yansıtıyor yaşamını. Onların ürettiği senaryo ile başladığı ilişkisi yine aynı kararla üstelik canlı yayında bitiyor. Araba kullanırken de tüm dikkatini telefona verdiği için sık sık kaza yapıyor. Son kazası artık hafif sıyrık, çiziği aşıp hastaneye kaldırılmasına sebep olunca işler değişiyor. Devlet araba kullanmanı yasakladı diyorlar şaşıp kalıyor. Sonrasında odasına gelen savcı telefonuna el koyarak dijital detoks yapmasını salık veriyor. Ailenin anlaşması üzerine telefonun çekmediği yere, küçük kasabada yaşayan büyükbabasının yanına gitmesi kararlaştırılıyor. Telefon yasağıyla sudan çıkmış balığa dönen Ana’nın kasabaya adım atmasıyla olaylar başlıyor.

“Modo Avião” bugünün gençlerinin hepsinin yaşadığı öyküyü işleyen bir film. Telefon bağımlılığının ulaşacağı noktaları anlatarak başlıyor. Sonrasında da çözümün tamamen telefona gömülmemek, dünyanın, manzaranın ve anların tadını çıkarmak olduğu mesajını işliyor. Her şeyin dijitalleştiği dünyada analoğun ne kadar değerli olduğu mesajını Ana’nın dönüşümüyle veriyor. Konuya yaklaşımı eleştirel olsa da çok sert değil. Bir aile komedisi ne kadar eleştiri yapabilirse o kadar. Hayli gerçekçi bir işleyişi var. Ana’yı başarıyla yansıtarak ete kemiğe büründürürken komedi tonundan da vazgeçmiyor. Kasabadaki dönüşüm hikâyesinde bilindik formülü uyguluyor. Şehirli kız kasabaya gider gördüğü küçük kasaba insanlarını önce aşağılar, halinden şikayet eder sonra da durumu kabullenerek onlarla bağ kurar. Bu formülü başarıyla uygulayan film bir de yan öyküye girişerek aile bağlarını güçlendirme yoluna gidiyor ki o da doğru tercih. Detoksa yol açan olayla ilgili sürprizi ve sonrasına dair hoş bir macera da içeriyor. 

“Hayat TV dizisi değildir”, “Hayat aramakla ilgilidir. Bulmakla değil.” mottolarını yansıtan samimi ve özgün olmayan, sahte bir hayat süren ve gerçek hayatı önemsemeyen ana karakteri üzerinden “Sonunda daima gerçek kazanır.” diyen “Modo Avião” sanal dünyada gönüllü hapsolan günümüz gençlerini başarıyla yansıtıyor. Sıcak, samimi ve sempatik aile komedisi temposu düşmeden akıcı 96 dakikasıyla ailecek izlendiğinde hoş dakikalar yaşatabilecek bir seyirlik. Ne de olsa hayat sanal paylaşımların beğenilmesinden ibaret değil. Gerçek anlar ve paylaşımlardan ibaret.


Share this:

Yorum Gönderme

 
Designed by OddThemes & Distributed by Free Blogger Template