♫ ♪♫ ♪•♫♪ 2006'dan bu yana Film, Dizi, Müzik ve Kitaplar üzerine Yazılar Diyarı... ♫ ♪♫ ♪ ♫ ♪♫

Grandma : Evrimin Bıçağı Dayandı Boğazıma

Hayatımızda büyük yer tutsa da büyükanneler filmlerde küçücük rollerle geçiştirilir. Sistemin erkeklerin elinde olduğu ve kadın rollerinin azlığından şikayetçi olunan ortamda alışıldık destekçi rolünden öteye geçemezler pek. Oysa tüm hikayelerdeki rolleri yaşamışlardır, zaman onların üzerinden geçmiştir. Yaşanmışlıkları, pişmanlıkları ve her an açılmaya hazır yaralarıyla dolu eski defterleriyle birçok öykü barındırırlar. Sıradan bir yaşlı kadının öyküsüne odaklanan film açığını kapatmak Paul Weitz’e düşmüş ve “Grandma” ile çıkmış karşımıza...

“About a Boy” ile uyarlama senaryo dalında oscar adayı da olan Weitz senaryosunu da kotardığı filmle yeniden ciddi sulara dönüş yapıyor. İlk filmi “American Pie” ile başımıza ergen komedisini bela ederek yönetmenliğe başlayan Weitz, “Down to Earth”, “About a Boy”, “In Good Company”, “American Dreamz”, “Cirque du Freak: The Vampire's Assistant” ve “Little Fockers” ile on yılı vasati komedi ekseninde geçirmişti. 2012’de bu komedi zinciri roman uyarlaması “Being Flynn” ile kırdıktan sonra “Admission” ile komediden vazgeçmeyeceğini göstermiş olsa da “Grandma” ara sıra komedinin dışına çıkacağının ikinci adımı. İki sezonluk “Mozart in the Jungle” dizisiyle uğraşırken arada kotardığı “Grandma”nın oyuncu kadrosu da Lily Tomlin, Julia Garner, Marcia Gay Harden, Judy Greer, Laverne Cox ve Sam Elliott’tan oluşuyor. 139 doğumlu Tomlin oyunculuk kariyerinin ilk başrolünde...

Altı bölümlük bir kitap gibi film Grandma. Lezbiyen şair Elle’nin merkezde olduğu bir öykü. Sevgilisini merhametsizce kapı dışarı ettiği gün torunu Sage’nin ziyaretiyle işler değişiyor. Sage hamiledir ve kürtaj için 630 dolar gerekmektedir. Elle de kolları sıvar ve parayı bulmak için eski dostları ziyarete başlar.

Birlikte yaşadığı kadını kaybettikten sonra asabileşmiş eskinin yırtık kadını Elle ile taze ergen Sage’nin parayı bulma mücadelesi bir yandan kuşak çatışmasını anlatırken bir yandan da eski defterleri açarak pişmanlıkları ve keşkeleri getiriyor gündeme. Weitz akıcı bir senaryo ile çıkmış yola ve ikilinin uyumuyla su gibi akan bir zaman dilimini doğurmuş. O kutsal aile formunun dışında kalan aileyi de anlatıyor bir yandan. Lezbiyen çiftin büyüttükleri kızdan doğan kız ile üç kuşak kadını da sindiriyor öyküsüne. Pek görülmeyen, gösterilmeyen o aile şimdi hayli geniş. Sage’nin hataları, Elle’nin hayattan vazgeçmenin sınırlarındaki halleriyle örtüşünce ortaya farklı bir film çıkıyor. Tomlin’in tek başına sürüklediği filmde yolun başındaki genç oyuncu Garner ona pek ayak uyduramıyor. Yer yer çok sönük kalıyor ve eziliyor. Durumu toparlayan da Harden ve Greer oluyor çoğunlukla. Farklı bir büyükanne, arkadaş çevresi de öyle. Özgün karakterler yaratan Weitz, çok gerçekçi ve dokunaklı bir hikaye ile seyircisini etkiliyor. 

Filmin hikayesi Weitz’in aklına “Admission” sırasında düşmüş. Filmde Tomlin’le birlikte çalışan Weitz, onu görünce sesi ve yüzü bir türlü aklından çıkmamış. Aradan geçen yılların izine dair gerçekçi bir öykü anlatmak üzere kalemi eline aldığını söylüyor. 600 bin dolarlık bütçeyle 19 günde kotarılan filmde Tomlin kendi arabası olan 1955 model Dodge Royal’i kullanmış. Prömiyerini de Sundance film festivalinde yapan filmin ayakta alkışlanması da kaderini çizmiş. Yılı festivallerin gediklisi olarak geçirirken Tomlin’e altın küre adaylığını da kazandırmış. Birçok dergiye göre 2015’in en iyi on bağımsızından biri.

“Isırırsın kanatlarımı / Saldırırsın uçuşun ortasında. Evrimin bıçağı / Dayandı boğazıma” diyor “Grandma”. 79 dakikaya eğlenceli, dokunaklı, doğal ve etkileyici bir hikaye sığdırıyor.


Share this:

Yorum Gönderme

 
Designed by OddThemes & Distributed by Free Blogger Template